TERUG
Literatuur/boeken
Autobiografie Mediapriester voor ieder wat wils
rkamersfoort
Autobiografie Mediapriester voor ieder wat wils
Gisteren werd tijdens de lustrumbijeenkomst van uitgeverij Adveniat de Nederlandstalige autobiografie van mediapriester Roderick Vonhögen gelanceerd. De publicatie is afgeronder dan zijn Engelse voorganger uit 2013.

Autobiografie Mediapriester voor ieder wat wils

31 oktober 2015


Gisteren werd tijdens de lustrumbijeenkomst van uitgeverij Adveniat de Nederlandstalige autobiografie van mediapriester Roderick Vonhögen gelanceerd. De publicatie is afgeronder dan zijn Engelse voorganger uit 2013.

Precies twee jaar geleden verscheen ‘Geekpriest, confessions of a new media pioneer’. Dat boek besprak ik destijds op deze website. Mijn conclusie toen was: je krijgt een vlotte inkijk in de drijfveren van een enthousiaste priester, waarbij kwetsbaarheden niet worden vermeden. Die recensie mag ik nu aanvullen met ‘Mediapriester, avonturen in de wereld van film, games en nieuwe media’.

Doordachte begeleiding

In een van de hoofdstukken tekent de priester op: ‘Soms is het bijna magisch wat een goede editor met het gefilmde materiaal kan doen’. Dat geldt zeer voor uitgeverij Adveniat. Zij hebben de auteur doordacht begeleid. De onderlinge samenhang is van hoger niveau dan in ‘Geekpriest’ door het toevoegen van praktische tips. Nieuwe passages zijn krachtig uitgewerkt. Er is niets afgeraffeld. Wat ook direct opvalt, is de ondertitel. Geen ‘belijdenissen’ maar ‘avonturen’ en dat past veel beter bij de inhoud. Daarnaast maakt het gebruik van zwart-wit foto’s de levensbeschrijving innemender zonder dat gevaar van een ‘egografie’ al te veel opduikt.

Ieder hoofdstuk eindigt met tips van de priester. Die zijn heel praktisch voor parochies en werkgroepen communicatie. ‘Stel je doel’, ‘Wees niet bang’, ‘Maak verbinden van mensen tot je hoofddoel’ en ‘Sta open voor tweerichtingsverkeer’ lijken open deuren, maar kunnen niet genoeg benadrukt worden. De manier waarop Roderick Vonhögen ze beschrijft, is prismatisch en direct toepasbaar. Een verademing voor wie zich niet in de achterliggende theorie wil verdiepen.

Inhoudelijke aanvullingen

Inhoudelijk is het boek aangevuld. Bijvoorbeeld met Vonhögens reis naar zijn Chinese roots. Van die reis deed hij eerder verslag in zijn eigen televisieprogramma Katholiek Nederland TV. Ook zijn ervaringen als presentator zijn toegevoegd. Die hoofdstukken passen heel goed in het boek. Als je ze al kent, geven ze echter geen toegevoegde waarde. Dat is wel het hoofdstuk over games. Dit hoofdstuk had van mij uitgebreider mogen zijn, bijvoorbeeld met een diepere analyse van een game als ‘Journey’ (tip voor de tweede druk, te samen met een e-book versie?).

De sprookjesvoorbeelden zijn gebleven: dat is immers de core-business van het bruggenbouwen tussen de katholieke priester en ongelovigen. In ‘Mediapriester’ duizelt het van strip- en sprookjesfiguren, van Assepoester tot Pinokkio, van Willie Wonka tot Peter Pan en Tinkelbel, van Hobbits tot Obi-Wan Kenobi. Puer aeternus of cultuurtheoloog in een evangeliserende context?

Voor wie dit boek leest

Voor wie is het boek eigenlijk bedoeld? Voor de Hobbit-fan of eigen achterban? Antwoord: het lezerspubliek is meervoudig.

Voor iedereen die de bisdompriester van DWDD kennen geeft ‘Mediapriester’ een inkijk om de priester beter te leren kennen, vol energie, twijfel en tegenwerking. Je krijgt een goede indruk wat het leven van de auteur inhoudt.

Werkgroepen communicatie lezen praktische tips hoe je in de krant of op televisie komt of hoe je omgaat op plaatsen waar de tegenwind hard waait: daar geeft Vonhögen bemoediging. Omdat er een onderscheid is tussen personal branding – dé succesfactor voor het merk ‘father Roderick’ – en corporate communicatie kunnen parochies echter moeite vinden de tips te concretiseren.

Een derde doelgroep zijn de liefhebbers van first person shooters, scifi en fantasy. Die kunnen hun hart ophalen en snappen direct de leefwereld van de priester. Daar hoeft geen brug te worden gebouwd, maar kan herkenning, vriendschap en verbinding verder worden uitgebreid: Marvel, Oculus Rift, Portal of Lego zijn dan geen exoplaneten meer, maar de verbindende factor met een enthousiaste man van geloof.

Het meervoudige lezerspubliek is krachtig en broos tegelijk. Krachtig omdat het meer mensen bereikt. Broos, omdat niet ieder onderdeel voor alle lezers interessant is. Hoe dan ook, ‘Mediapriester’ is een attractieve aanvulling geworden voor de katholieke contemporaine biografische literatuur met voor ieder wat wils.

(foto: RKK/Wim Kluvers)

 
 




bericht nr. 16892 :  geplaatst op 31-10-2015 en 769 maal gelezen


Gerelateerde berichten


Opties
Deel dit bericht met uw vrienden op sociale media

    Facebook   Bericht afdrukken  Bericht afdrukken