TERUG
Literatuur/boeken
Vonhögens warme ontmoeting via Star Wars
rkamersfoort

Archief Kerkplein Amersfoort 2015

Vonhögens warme ontmoeting via Star Wars


Vonhögens warme ontmoeting via Star Wars

Amersfoort

Hij is priester in Amersfoort, maar door zijn slimme gebruik van media – Twitter, Facebook, videoblogs, podcasts, Youtube – wereldwijd bekend. Op Youtube is een filmpje te zien dat Vonhögen van zichzelf maakte toen hij voor het eerst de trailer zag van de nieuwe Star Wars-film, die eind dit jaar uitkomt. Inmiddels is het meer dan 1,3 miljoen keer bekeken. Door dit soort acties wordt Roderick Vonhögen internationaal herkend als ‘Father Roderick’. Een priester die dol is op sciencefiction, sprookjes, fantasy en superhelden, en daarom een opvallende verschijning in de katholieke wereld.

In Mediapriester. Avonturen in de wereld van film, games en nieuwe media (Uitgeverij Adveniat) schrijft Vonhögen hoe hij zijn passies gebruikt om met mensen in gesprek te raken over het evangelie.

Voor wie schreef u dit boek?

‘Voor iedereen! Ik heb geprobeerd zo toegankelijk mogelijk te schrijven. Het is zeker niet alleen voor katholieken. Bij protestanten leven dezelfde vragen. Hoe vind ik aansluiting bij de cultuur en blijf ik toch mezelf?’

Christenen verschillen nogal in hun houding ten opzichte van cultuur. U schrijft enthousiast over de christelijke symboliek in de boeken over Harry Potter, maar er zijn ook christenen die ze occult vinden. Voor bepaalde gelovigen is cultuur bedreigend.

‘Ja, zoals de kerk en haar cultuur ook bedreigend zijn voor veel mensen. Mijn pleidooi is daarom: ontmoet elkaar. Luister goed naar de ander. Wat raakt iemand die fan is van Star Wars? Waarom wordt iemand zo enthousiast van de verhalen van Tolkien? Ga vervolgens op zoek naar de waarden die jullie gezamenlijk hebben. Dat betekent dus niet dat je het met alles eens hoeft te zijn. Ik zie de Harry Potter-boeken echt niet als een katholiek traktaat. Maar ik lees er wel in dat zelfopoffering en vriendschap belangrijker en krachtiger zijn dan magie. En dat snap ik! Vervolgens kan ik daarover doorpraten met een Potterfan: waar denk je dat J.K. Rowling die inspiratie vandaan heeft?’

Hoe werd u eigenlijk mediapriester?

‘Ik ging in 2001 naar Rome om daar te promoveren in de theologie. Al snel ontdekte ik dat het Vaticaan ook een tweejarige media-opleiding heeft. Dat leek me ontzettend leuk. Hoe bereik je mensen? Hoe zorg je dat je boodschap goed overkomt? De kerk heeft vertalers nodig die het evangelie brengen in een taal die mensen kunnen begrijpen. Eerst deed ik die opleiding naast mijn promotie, maar na een tijdje ben ik helemaal voor die media-opleiding gegaan.’

Paus Franciscus is een groot voorbeeld voor u in zijn communicatie. Waarom?

‘Hij begrijpt de kracht van het beeld, van gebaren. Hij speecht niet uitgebreid, maar neemt de tijd om mensen te omarmen. Hij gaat onaangekondigd naar weeshuizen en gevangenissen. Met één gebaar kan hij zó veel zeggen! Daar kunnen wij gelovigen van leren, omdat wij vaak nogal cerebraal worden zodra het over geloof gaat. We komen met intellectuele verhalen. Deze man straalt warmte uit en inspireert door één simpel gebaar. Daarnaast heeft hij humor en lacht hij om zichzelf. Hij is persoonlijk en benaderbaar.’

In uw boek hebt u het voortdurend over fantasyfiguren, striphelden en sprookjes. Wat hebt u daarmee?

‘Verhalen zijn voor mij van kinds af aan dé manier geweest om dingen over het leven te leren. Je kunt met verhalen zo veel doorgeven! Jezus gebruikte niet voor niets gelijkenissen. We vertellen die verhalen nog steeds.

Verhalen zijn ontmoetingsplaatsen. Daarin vind je elkaar sneller dan in een debat over theologie. In zo’n debat gaat het al gauw over waar of niet waar, terwijl verhalen ruimte scheppen.’

De manier waarop Disney films maakt, gebruikt u zelfs voor uw preken. Zet geen punt aan het eind van je preek, maar een dubbele punt, leerde u van Disney. Wat bedoelt u?

‘Mensen die preken, hebben vaak de neiging te eindigen met de moraal van het verhaal, met een duidelijke conclusie. Maar de luisteraar hoeft er dan zelf niet meer over na te denken en vergeet het verhaal daardoor veel sneller.

Je moet niet te veel willen dichttimmeren. Laat ruimte over om zelf over een verhaal door te denken. Dat is wel een kunst, hoor. Ik ken de verleiding zelf ook maar al te goed om een preek netjes af te ronden.’

Bent u niet bang dat door uw aanpak het evangelie overkomt als ook maar een verhaaltje, net als Star Wars en The Lord of the Rings?

‘Dat zou kunnen, maar ik laat het evangelie heel duidelijk het evangelie zijn. Ik zie de Bijbel als de bron waar al die diepe vragen vandaan komen die in films en boeken worden gesteld. Dus zeg ik tegen mensen: als je die vragen écht wilt begrijpen, en de diepte ervan, dan moet je de Bijbel gaan lezen.’

Eric van den Berg van Katholiek.nl vindt al uw verhalen over sprookjes en superhelden maar kinderachtig. Uw aanpak kan dus ook vervreemdend werken ...

‘Ja, ik ben niet het evangelie zelf! Mijn aanpak zal echt niet iedereen aanspreken. Maar volgens mij is het wel belangrijk dat we de moderne cultuur serieus nemen. En ik heb eigenlijk wel respect voor iemand die zich als een personage uit Star Wars verkleedt. Daar spreekt tenminste passie uit. Wie ben ik om dat te veroordelen?’

U bereikt dagelijks via Facebook en Twitter zo’n twintigduizend mensen. Die contacten kun je niet alleen virtueel noemen, vindt u.

‘Ja, het zijn immers echte mensen. En dat ontdek je wanneer je elkaar ontmoet, en dat gebeurt geregeld, vaak totaal onverwacht. Op een Star Warsbeurs in Denver kwam er een man naar mij toe. Ik kende hem niet, maar hij omhelsde me en stelde mij voor aan zijn gezin. Door mijn website over Star Wars was zijn gezin weer naar de kerk gegaan. Nou, dat vind ik niet virtueel. De Heilige Geest kan ook media gebruiken om mensen te bereiken. Ik ben daar een klein instrument in.’

Ga midden in de wereld staan, is dat kort samengevat uw boodschap?

‘Wees daar waar Jezus ook zou zijn, aan de randen van de wereld, bij mensen thuis aan tafel. Jezus zocht mensen op, sprak ze aan. Ik denk dat zijn oproep aan de apostelen om naar de uiteinden van de aarde te gaan, niet alleen geografisch maar ook cultureel kan worden opgevat. We moeten niet binnen de veilige muren van ons kerkje blijven.’

 

 

Roderick Vonhögen. Mediapriester : avonturen in de wereld van film, games en nieuwe media. Uitgeverij Adveniat. ISBN 978491042911. Prijs: 17,50. 

 



bron: Ned. Dagblad uitgave: 31 okt 2015
bericht nr. 16893 :  geplaatst op 31-10-2015 en 689 maal gelezen


Geen gerelateerde berichten
Opties
Deel dit bericht met uw vrienden op sociale media

    Facebook   Bericht afdrukken  Bericht afdrukken